КАК ДА СЕ ОРИЕНТИРАМЕ В ПАРАМЕТРИТЕ НА ДЖАНТИТЕ

Как да изберем подходящите за нашия автомобил

Всеки шофьор на автомобил рано или късно се сблъсква с проблема с избора на гуми. В същото време много хора искат да закупят джанти и гуми в комплект. Това е правилно. Защото като монтирате джантите веднъж, впоследствие ще спестите както пари, така и време. Всичко, което трябва да направите, е да балансирате колелата, а това може да стане предварително, без да чакате сезона за смяна на гуми, и да ги смените във всеки автосервиз или дори сами. 

Взели сте решението, но какво следва? 

Как да изберете правилните джанти за вашия автомобил?

Да започнем с това какви джанти искате: алуминиеви или железни? И двата вида имат своите плюсове и минуси.

  • Положителните страни на железните джанти са тяхната простота и надеждност – дори ако джантата е повредена (вдлъбната), формата й може да бъде възстановена чрез валцуване на специална машина или на открито с помощта на чук. Освен това в повечето случаи железните модели са по-евтини от алуминиевите аналози.
  • Сред недостатъците можем да отбележим „баналният“ външен вид,  по-голямото тегло и фактът, че такава джанта е изключително неудобна за измиване отвътре, а през зимата това е особено важно. 
IronRim

Желязна джанта

AluminiumRim

Алуминиева джанта

При алуминиевите джанти е обратното.

  • Плюсове: огромен избор от дизайни и дори цветове, с 15-30% по-малко тегло и лесна поддръжка.

  • Минуси: алуминиевите джанти са по-скъпи и не могат да бъдат ремонтирани, ако се повредят. Повредената джанта трябва да бъде заменена с нова, въпреки че много сервизи вече предлагат ремонт на лети джанти. ДИАБЛО АУТО не ви препоръчва да правите това поради особеностите на технологията на производство на алуминиевите джанти, но това е тема за друга статия.

Да кажем, че вече сте избрали типа джанти. Но възниква следващият въпрос: какви параметри трябва да знаете, за да направите правилния избор? Нека кажем веднага, че повечето производители на коли не предоставят пълната информация за размерите на джантите в инструкциите за експлоатация на автомобила, ограничавайки се само до посочване на монтажния диаметър и ширина на джантата. По-рядко е отбелязано отместването на джантата. Липсващите параметри ще трябва да си набавите от търговци, които „врят и кипят“ в тази област от дълго време, като ДИАБЛО АУТО.

Пълната маркировка на джантата изглежда, например, както следва: 6.5Jx16 5/114.3/+45/60.1. Сега нека дешифрираме:

  • 6.5 – ширина на джантата (измерена в инчове) – ширината на частта, върху която е поставена гумата;

  • J е формата на страничния ръб. Има и други обозначения, но J е най-често срещаното.

  • x – неразглобяема джанта (по-голямата част от пътническите колела сега се произвеждат по този начин);

  • 16 – монтажен диаметър на диска (измерен в инчове). Този диаметър трябва да бъде задължително равен на диаметъра на гумата. Недопустимо е например да се монтира гума с диаметър 16 на 16,5-инчова джанта;

  • 5 – брой отвори за закрепване на джантата към автомобила;

  • 114.3 – PCD (Pitch Circle Diameter) – диаметър на центровете на монтажните отвори (измерен в mm);

  • ET (може да се изпише и OFFSET) – отместване на джантата (измерено в mm) – разстоянието от равнината на свързване до въображаема равнина, минаваща през средата на ръба на джантата (в нашия случай 45 mm);

  • DIA (също изписван като D, Centerbore) – диаметърът на централния отвор, измерен в mm (в нашия случай 60.1mm);

Eто кои размери могат да се променят и в какви граници и кои е забранено да се пипат

Ширината на джантата зависи от ширината на гумата, която следва да бъде монтирана върху нея. Например, гума 205/55R16 може да бъде монтирана на джанта с ширина от 6,5 до 7,5 инча, с препоръчителна ширина от 7,0 инча. Следователно размерът на ръба може да бъде избран в рамките на тези граници. Таблицата за съответствие между гуми и колела ще ви помогне да направите правилния изббор.

145

155

165

175

185

195

205

215

225

235

245

255

265

275

285

295

305

315

325

30

5

5.5

6

6.5

6.5

7

7.5

7.5

8

8.5

9

9.5

9.5

10

10.5

10.5

11

11.5

11.5

35

5

5.5

6

6

6.5

7

7.5

7.5

8

8.5

8.5

9

9.5

10

10

10.5

10.5

11

11.5

40

5

5.5

6

6

6.5

7

7

7.5

8

8

8.5

9

9.5

9.5

10

10.5

10.5

11

11.5

45

5

5.5

5.5

6

6.5

6.5

7

7.5

7.5

8

8.5

9

9

9.5

10

10

10.5

11

11

50

5

5

5.5

6

6.5

6.5

7

7.5

7.5

8

8.5

8.5

9

9.5

9.5

10

10.5

10.5

11

55

5

5

5.5

6

6

6.5

7

7

7.5

8

8

8.5

9

9

9.5

10

10

10.5

11

60

4.5

5

5.5

5.5

6

6.5

6.5

7

7.5

7.5

8

8.5

8.5

9

9.5

9.5

10

10.5

10.5

65

4.5

5

5.5

5.5

6

6.5

6.5

7

7

7.5

8

8

8.5

9

9

9.5

10

10

10.5

70

4.5

5

5

5.5

6

6

6.5

7

7

7.5

8

8

8.5

8.5

9

9.5

9.5

10

10.5

75

4.5

5

5

5.5

6

6

6.5

6.5

7

7.5

7.5

8

8

8.5

9

9

9.5

10

10

80

4.5

4.5

5

5.5

5.5

6

6.5

6.5

7

7

7.5

8

8

8.5

8.5

9

9.5

9.5

10

145

155

165

175

185

195

205

215

225

235

245

255

265

275

285

295

305

315

325

* Първият и последният редове показват ширината на гумата (от 145 до 325 мм)
** Първата колона показва височината на профила на гумата (% от ширината) 

Диаметър на отвора – тук има още по-голям избор. Минималният диаметър винаги е посочен в инструкциите на автомобила и може да се увеличава почти неограничено. Имайте предвид, че колкото по-голям е диаметърът на джантата, толкова по-нисък ще бъде профилът на гумата. Това от своя страна се отразява негативно на комфорта на возене, но подобрява управлението на автомобила при високи скорости.

Брой монтажни отвори и PCD – този параметър остава непроменен.

Офсет (ET) – възможна е промяна на офсета в посока на намаляването му, но е желателно такова намаление да е в границите до 10 мм.Правилото е, че промените в посока на увеличаване на офсета са невъзможни, т.к Колкото ПО-МАЛКО е числото на офсета, ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ джантата „стърчи“ извън колата спрямо колелото с нулевия офсет и обратно. Ако офсетът се увеличава, джантата ще влезе по-навътре и вероятността да се опре в частите на окачването или спирачката се увеличава значително.

Централен отвор (DIA) – В момента повечето производители на алуминиеви джантиги правят с универсален централен отвор. За подравняване се използва специален центриращ пръстен, чийто външен диаметър е равен на диаметъра на отвора в диска, а вътрешният диаметър е равен на диаметъра на главината на автомобила.

Вижте този пример. Джанта с размер 6.5×16 5/114.3 et45 dia-72.6 може да се монтира на автомобили Mitsubishi с диаметър на главината 67.1mm и на автомобили Toyota с диаметър на главината 60.1mm. И така, за да не се произвеждат две различни лети джанти, компанията прави една с по-голям централен отвор, в нашия случай 72,6 мм, и два центриращи пръстена – първият 72,6/67,1 и вторият 72,6/60,1.

Пръстенът се поставя в джантата, след което тя се монтира на автомобила, центрира се върху главината и се затяга с болтове или гайки. Центриращият пръстен не се натоварва и не влияе на характеристиките на движение на автомобила. Центриращите пръстени се предлагат в комплект с джантите или се купуват допълнително.

Още едно нещо, което трябва да имате предвид когато купувате джанти, е така нареченият X-фактор – когато всички размери на джантата съвпадат с необходимите, но тя не пасва на колата. Опира се в частите на окачването или спирачния механизъм. Това се дължи на самата форма на щамповане или леене на спици.

За да избегнете това ДИАБЛО АУТО препоръчва джантата да се монтира с няколко болта и да се завърти леко още преди поставянето на гумата. Тази проверка трябва да се направи както на предния, така и на задния мост.

Повечето производители на джанти имат каталози с гарантирано съответствие на предлаганите от тях продукти и съответните модели автомобили. Ако вашата кола е в каталога и има джанти, които харесвате в него, тогава можете спокойно да ги купите без каквито и да е допълнителни проверки.

Естествено екипът от професионалисти в ДИАБЛО АУТО ще ви помогне да изберете точно това, от което имате нужда. В нашия магазин ще намерите най-голямото разнообразие от джанти и гуми както втора ръка, така и нови.